top of page

Lisabon nie je San Francisco, alebo ako Websummit 2023 zaostal za očakávaniami

Z Websummittu 2023 mám zmiešané pocity. Na jednej strane práve čítam nadšené príspevky účastníkov. Na druhej strane sa snažím zhrnúť vlastné dojmy a poznámky. A až tak nadšene to nevyznieva. Skrátka, očakával som viac.


Najväčšie sklamanie - chýbali mi tam biznisové posolstvá a vízie. Pri všetkej úcte, zostava speakrov nezodpovedala deklarovanej ambícii najväčšej európskej tech konferencie*. Nezachránila to ani účasť 5 bývalých top futbalistov. Ako fanúšik som to ocenil, avšak obsahovo relevantné to nebolo.


Celkovo tak Websummit nenaplnil moje očakávania. Čakal som dávku inšpirácie ako z podobných konferencií, ktoré som tento rok absolvoval. Dokázali ma inšpirovať aj v poisťovníctve, ktorému sa už dosť dlho venujem. Websummit mal byť tiež veľmi inšpiratívny v marketingových témach. Splnené tak na 50%. Hlavne vďaka vynikajúcim "pitch" prezentáciam startupov.


Naopak, sklamali ma vystúpenia headlinových speakrov a väčšiny panelistov. Chýbali veľké mená, inšpiratívne hviezdy, na ktorý Websummit staval v minulých rokoch. To by až tak nevadilo, ale čakal som konkrétnejšie prezentácie, jasnejšie pomenovanie trendov v marketingu. Namiesto toho som si vypočul mnoho povrchných prezentácií/debát, ktoré opakovali už známe veci. A snažili sa to viac či menej nenápadne pretkať vlastným promom. Akoby sa báli vyjadriť smelo a kontroverzne.

Napríklad debata na centrálnom stage o Marketingu 2024 vyznela veľmi priemerne. Témy ako personalizácia, customer journey, komunity nie sú nič prekvapivé. Oveľa lepšie vyzneli panelovky na bočných stagoch o podcastoch a tvorbe obsahu - veľmi praktické, uveriteľné.


V druhom rade mi išlo o networking. Zaujímali ma zástupcovia Slovenska medzi vystavovateľmi aj účastníkmi. Účastníkov bolo viac ako 100, vystavovateľov len zopár. Nehľadal som investorov ani investíciu ani obchodných partnerov ani potenciálnych klientov. Zato som spoznal slovenských podnikateľov a ich príbehy. Vďaka za nich, krásne reprezentujú Slovensko napriek biednej podpore u nás doma. Nech sa im darí!


Výborne bola zvládnutá organizácia konferencie - komunikácia, logistika a zabáva. Povedal by som, že to bola jedna veľká 4-dňová party. Cez deň pracovná časť, večer spoločenská/networkingová. Konferenčná appka najlepšie spracovaná spomedzi všetkých čom som zažil - networking, kalendár aj interaktívna mapa boli top. No a pri každom startupe bol priložený ich pitch deck 💥


Samozrejme, všetko má svoju cieľovú skupinu, aj táto konferencia. Nie malú, veď tento rok ju navštívilo vyše 70 tisíc návštevníkov. A recenzie na Linkedin sú veľmi pozitívne.

  • Pre korporáty a zabehnuté firmy - účasť odporúčam ako formu incentívy/teambuilding. Kombinácia konferencia + networking + krásne mesto Lisabon je ideál pre tímový výlet. Za odmenu a na inšpiráciu. Rozhodne nevynechajte kulinársku tržnicu Timeout. Strávil som tam tri večery s výborným jedlom, pitím a diskusiami. Doprajte si "sightrunning" popri rieke pod mostom, ktorý mne pripomenul San Francisco.

  • Pre startupy - rozhodne odporúčam pre networking. Stojí to za časovú investíciu. Finančne to vie byť veľmi výhodné vďaka rôznym ALPHA zľavám. Naozaj sa oplatí. Aspoň tak hovoria referencie z tohto ročníka. Bližšie info viem sprostredkovať.


Top zaujímavosti:

  1. Startupové "pitch" prezentácie - vypočul som si ich mnoho, tento rýchly formát mi sedí veľmi. Za pár minút sa odprezentuje pain point, vízia aj riešenie. Keď sa to točí jeden za druhým, je to super festival nápadov. Ale treba sa vyhýbať crypto/DeFi témam. Mám zoznam startupov, ktoré si postupne prejdem a pokúsim sa spoznať viac ako naznačili počas pitch session.

  2. Gaming - viacero prezentácií mi ukázalo tento hráčsky svet v novom svetle. Hráči tam nechodia len hrať ale sa socializovať. Zaradiť sa do komunity a vytvárať vzťahy. A komunity rastú, ľudia v nich dospievajú a stávajú sa u nich potenciálni zákazníci. Sú to také webstránky budúcnosti. Nezodpovedaná ostala otázka, či a ako to celé využiť na reklamu. Asi sa vrátim po 20 rokoch k hrám.

  3. Metaverse - zúfalo tam chýba obsah, bez neho to ostane len prázdna technológia. Zatiaľ tvorba obsahu zaostáva a tým brzdí celý koncept. Čaká sa na obsahové momentum.

  4. Boj o pozornosť na sociálnych sieťach - GenZ vraj dávajú obsahu šancu 0.5 sekundy, Millenials "až" 1.5 sekundy. Háčik musí prísť hneď na začiatku, okamžite. Potom je šanca na storytelling. Mimochodom, koncept storytelling je už vraj prežitý a old fashion buzzword. Aktuálne fičí meaningful content.


Top prepadáky:

  1. Alibaba - ich prezentácia na hlavnom stage bola čisté promo, bez vízie či hlbšej myšlienky. Hlboko zaostali za tým, čo ukázali na VIVA Tech v Paríži.

  2. Rozhovory s celebritnými influencermi (nebudem menovať) - ich rady a posolstvá v zmysle "rob čo ťa baví, buď sám sebou a nič nerieš." So what?

  3. Absencia slovenskej/českej expozície - veľa krajín, aj menších ako Slovensko tam boli zastúpené. Pomohlo by to práve networkingu, hľadaniu investorov, klientov a partnerov. Napriek tomu klobúk dole pred slovenskými firmami, ktoré si tam zaplatili stánok a išli si za svojim snom. Držím palce.

Samotné mesto som príliš nestihol spoznať. Prebehol som sa po nábreží rieky Tajo. Tam som si všimol povedomý pohľad - lisabonský most Abril Bridge a Golden Gate Bridge v San Fransicu majú veľa spoločného. A podobnosť nie je náhodná.


Lisabon a Portugalsko ako také ostávajú na mojom bucket liste. Určite sa tam vrátim súkromne, mimo termínu konania Websummitu.



PS: jednej téme a slovnému spojeniu som sa zámerne v tomto texte vyhol. A bolo to ťažké. Kto neuhádne? :)


*PPS: tento ročník konferencie bol poznačený odstúpením viacerých vystavovateľov a spíkrov na poslednú chvíľu kvôli škandálu spôsobenému vyjadreniami už bývalého CEO Websummittu. Koho to zaujíma, info si nájde.






bottom of page